Cartel realizado por Alo en 1.925 (101 x 65 cms)
Desde el 11 de diciembre de 1.922 la Cíe. Intl. des Wagons Lits puso en servicio el tren expreso nocturno "Calais-Mediterranée Express" que comunicaba la fría y nublada ciudad de Paris con la cálida Costa Azul francesa. Este tren ofrecía la posibilidad de una conexión previa desde la estación Victoria de Londres, viaje en tren hasta Dover en coche salón Pullman, el paso del Canal de la Mancha en barco, y la llegada a Calais para volver a tomar otro tren hasta Paris.
A su llegada a Niza el tren fué presentado a las autoridades locales por el sr. Noblemaire, Director de la Compañía, y fue bautizado con el sobrenombre de "Le Train Blue" . Sin embargo hubo que esperar hasta 1.949 para poder ver este nombre en los horarios oficiales.
El servicio regular de este tren no comenzó hasta el 20 de diciembre de 1.922, se prestaba durante todo el año, excepto en verano y únicamente dos días a la semana.
El horario que figura a la izquierda es de los primeros años de funcionamiento. Podemos ver que los viajeros con orígen en Londres debían tomar un tren a las 11,00 de la mañana y, después de su travesía del Canal de la Mancha, llegaban a Paris para la salida de "Le Train Blue" a las 17,45.
Noche a bordo pasando, entre otras, por las ciudades de Lyon, Avignon, Marseille, Cannes y se llegaba a Niza a las 11,00 de la mañana del dia siguiente a su partida.
24 horas de lujoso, gastronómico y confortable viaje para llegar desde Londres a Niza.
El tren continuaba su viaje vía Montecarlo hasta la frontera italiana en Ventimiglia, donde llegaba a las 12,32
Es curioso observar en el horario el precio de las comidas que se servian en el tren.
Este tren incorporó por primera vez vagones cama tipo "S" que fueron los primeros vagones metálicos de la Compañía. Fabricados en el mismo año de la inauguración de "Le Train Blue", en 1.922, por la empresa Leeds Forge. Se construyeros 40 vagones de este tipo; los números fueron del 2.641 al 2.680. En las imágenes inferiores se puede apreciar uno de estos vagones así como el plano del mismo :
En 1.929 se incorporaron a los trenes de la Cie. Intl. des Wagons Lits los vagones cama tipo LX 10. Estos vagones fueron construidos por Enterprises Industrielles Charentaises. La imágen inferior nos muestra una reproducción construida en 1.976, con motivo del centenario de la Compañía. Se trata de un compartimento individual con cabina de aseo que actualmente se puede contemplar en el Museo del Ferrocarril de Mulhouse.
Le Train Blue constituyó un gran acontecimiento para la época y su influencia en la sociedad del momento fué muy relevante. Como ejemplo, sirva la imágen inferior del cartel anunciador de la opereta "Le Train Blue 1.922" estrenada en Paris el 18 de junio de 1.925 en el Théâtre des Champs Elysées. Esta opereta contó con vestuario de Coco Chanel y decorados de escena de Picasso.
El cartel anunciador de esta opereta fue confeccionado por el conocido pintor Albert Brenet :
El 11 de diciembre de 1.922 se celebró, en el Casino Municipal de Cannes, una comida especial para celebrar la inauguración de Le Train Blue; el menú fue el siguiente :
- Hors d'oeuvre Côte d'Azur
- Petits soufflés au Parmesan
- Ombre-chevalier à la Parisienne
- Côtelettes d'Agneau de lait Maréchale avec Petits Pois de Nice a la FranÇaise
- Faisan de Grande Chasse rôti à la broche avec Coeurs de Laitues
- Royales Comices Rose-Chéri et Friandises
Vins : Chablis Fourchaume 1.911, Château Lussac 1.899, Brut Impérial de Moët et Chandon 1.911
La de la izquierda es una imágen, de los años 50, de un coche restaurante del Tren Azul en el momento de la comida.
En la imágen inferior podemos ver a Gace Kelly en el año 1.954. La princesa de Mónaco era una viajera regular en Le Train Blue.
El siguiente video muestra el coche salón de lujo nº 12 que prestó su servicio en la Compañía Paris Lyon Mediterranée (P.L.M.).
El vídeo está tomado el dia 05 de junio de 2.010 en la estación de Cheverny donde se llevó este coche para subastarlo junto con otros dos del Orient Express de la Cie. Intl. des Wagons Lits :
El 18 de enero de 1.929 Le Train Blue se transformó :
se incorporaron los nuevos y lujosos vagones cama tipo LX 10 (descritos anteriormente), el tren pasó a tener una frecuencia diaria y empezó a circular también en verano.
Las vibraciones del antiguo Tren Azul fueron muy amortiguadas debido a los grandes avances técnicos incorporados y también porque estos nuevos vagones redujeron su tara a 52 toneladas en lugar de las 56 de los antiguos tipo S.
Este "nuevo" Tren Azul dispuso de nuevas locomotoras Moutain que reemplazaron a las antiguas Pacific, lo que permitió acortar el trayecto entre Paris y Niza dejándolo en 15h 45m en lugar de 17h de la antigua versión de este tren.
Las vibraciones del antiguo Tren Azul fueron muy amortiguadas debido a los grandes avances técnicos incorporados y también porque estos nuevos vagones redujeron su tara a 52 toneladas en lugar de las 56 de los antiguos tipo S.
Este "nuevo" Tren Azul dispuso de nuevas locomotoras Moutain que reemplazaron a las antiguas Pacific, lo que permitió acortar el trayecto entre Paris y Niza dejándolo en 15h 45m en lugar de 17h de la antigua versión de este tren.
Este cambio radical fue muy apreciado por los viajeros de la época y la Compañía desarrolló una campaña publicitaria importante de la que se puede destacar el cartel anunciador de Pierre Zenobel que creó en 1.928 donde se resaltaba la idea del "nuevo" Tren Azul.
Le Train Blue formado en la vía A de la Gare du Lyon en Paris a punto de partir :
Esta pintura de Albert Benet fue encargada por la Compañía en el año 1.976 cuando este mítico tren dejó de prestar su servicio. El artista recreó el ambiente de la época rodeando el vagón nº 3.532 del tipo LX10 del "nuevo" Tren Azul.
Cartel publicitario, en inglés, sobre el Blue Train, que destaca el veraneo en la Riviera Francesa
En el mes de octubre de 1.977 se celebró en Mónaco una exposición de vagones de la Compañía para su posterior subasta. Dos de estos vagones, serie LX10 de Le Train Blue fueron adquiridos por James B. Sherwood para la empresa Sea Containers Ltd. Estos vagones fueron los primeros del tren Venice Simplon-Orient Express que existe hoy en dia y que ha sido comentado en otra entrada de este blog.
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Since 11 December 1.922 the Cie. Intl. des Wagons Lits put into service the night express train "Calais-Mediterranee Express" that connected the cold, foggy city of Paris with the warm French Riviera. The train offered the possibility of a previous connection from Victoria Station in London, travel by train to Dover in Pullman lounge car, over the English Channel by boat, and arrived in Calais to re-take another train to Paris.
Upon arrival in Nice the train was presented to local authorities by mr. Noblemaire, Director of the Company, and was given the nickname "Le Train Blue. " But it took until 1.949 to see this name in the official timetable.
Upon arrival in Nice the train was presented to local authorities by mr. Noblemaire, Director of the Company, and was given the nickname "Le Train Blue. " But it took until 1.949 to see this name in the official timetable.
The regular service of this train did not start until 20 December 1.922, was provided throughout the year except in summer and only two days a week.
The schedule is listed to the left of the first years of operation. We can see that passengers departing from London should take a train at 11.00 am and, after crossing the Channel, arrived in Paris for the release of "Le Train Blue" at 17.45 .
Overnight on board from, among others, the cities of Lyon, Avignon, Marseille, Cannes and Nice reached at 11.00 am on the day after his departure.
24 hours of luxurious, gastronomic and comfortable ride to get from London to Nice.
The train continued its journey via Monte Carlo to the Italian border at Ventimiglia, which came to 12.32
It is interesting to note in the timetable the price of meals served on the train.
The schedule is listed to the left of the first years of operation. We can see that passengers departing from London should take a train at 11.00 am and, after crossing the Channel, arrived in Paris for the release of "Le Train Blue" at 17.45 .
Overnight on board from, among others, the cities of Lyon, Avignon, Marseille, Cannes and Nice reached at 11.00 am on the day after his departure.
24 hours of luxurious, gastronomic and comfortable ride to get from London to Nice.
The train continued its journey via Monte Carlo to the Italian border at Ventimiglia, which came to 12.32
It is interesting to note in the timetable the price of meals served on the train.
This train incorporated the first bed wagons type "S", were the first metal wagons of the Company. Manufactured in the same year as the opening of "Le Train Blue" in 1.922 by Leeds Forge Company. 40 wagons were built of this type, the numbers were from 2.641 to 2.680. In the images below you can see one of these cars and the same plane :
In 1929 joined the trains of Cie. Intl des Wagons Lits bed wagons type LX10. These cars were built by Charentaises Enterprises Industrielles. The image below shows a reproduction built in 1.976, to mark the centenary of the Company. This is a single compartment with walk-in shower which currently can be seen in the Railway Museum in Mulhouse.
Le Train Blue was a great event for the era and its influence on the society was very important. As an example, serve lower image poster for the opera "Le Train Blue 1.922" released and Paris on 18 June 1.925 at the Théâtre des Champs Elysées. The operetta had Coco Chanel costume and stage sets by Picasso.
The poster for this operetta was produced by the famous artist Albert Brenet :
The poster for this operetta was produced by the famous artist Albert Brenet :
On 11 December 1.922 was held at the Casino Municipal de Cannes, a special meal to celebrate the opening of Le Train Blue, the menu was as follows :
- Hors d'oeuvre Côte d'Azur
- Petits soufflés au Parmesan
- Ombre-chevalier à la Parisienne
- Côtelettes d'Agneau de lait Maréchale avec Petits Pois de Nice a la FranÇaise
- Faisan de Grande Chasse rôti à la broche avec Coeurs de Laitues
- Royales Comices Rose-Chéri et Friandises
Vins : Chablis Fourchaume 1.911, Château Lussac 1.899, Brut Impérial de Moët et Chandon 1.911
The left is an image of the 50's, a Blue Train dining car at the time of the meal.
In the image below you can see Gace Kelly in the year 1954. The Princess of Monaco was a regular traveler in The Blue Train.
In the image below you can see Gace Kelly in the year 1954. The Princess of Monaco was a regular traveler in The Blue Train.
The following video shows the luxury saloon No. 12 who provided their service in the Company Paris Lyon Mediterranee (PLM).
The video was taken the day June 05, 2.010 at Cheverny station where the car was auctioned along with two of the Orient Express Cie. Intl des Wagons Lits :
The video was taken the day June 05, 2.010 at Cheverny station where the car was auctioned along with two of the Orient Express Cie. Intl des Wagons Lits :
On 18 January 1.929 Le Train Blue was transformed:
joined the new luxurious bed wagons LX10 (described above), the train happened to have a daily and began to move even in summer.
The vibrations of the old Blue Train were very softened due to the great technical advances and also because these new cars reduced the tare to 52 tonnes instead of 56 of the former type S.
This "new" Blue Train Moutain ordered new locomotives that replaced the old Pacific, allowing to shorten the journey between Paris and Nice, leaving in 15h 45m instead of 17h of the earlier version of this train.
This radical change was much appreciated by travelers of the time and the Company developed an important campaign that we can stress the poster for Pierre Zenobel that created in 1.928 which highlighted the idea of "new" Blue Train.
joined the new luxurious bed wagons LX10 (described above), the train happened to have a daily and began to move even in summer.
The vibrations of the old Blue Train were very softened due to the great technical advances and also because these new cars reduced the tare to 52 tonnes instead of 56 of the former type S.
This "new" Blue Train Moutain ordered new locomotives that replaced the old Pacific, allowing to shorten the journey between Paris and Nice, leaving in 15h 45m instead of 17h of the earlier version of this train.
This radical change was much appreciated by travelers of the time and the Company developed an important campaign that we can stress the poster for Pierre Zenobel that created in 1.928 which highlighted the idea of "new" Blue Train.
Le Train Blue formed on the road A to the Gare du Lyon in Paris to depart :
This painting of Albert Brenet was commissioned by the Company in the year 1.976 when this legendary train stopped paying their service. The artist recreated the atmosphere of the time surrounding the car No 3.532 of the type LX10 "new" Blue Train.
In the month of October 1.977 was held in Monaco one wagons exhibition of the Company for subsequent auction. Two of these wagons, LX10 series of Le Train Blue were purchased by James B. Sherwood for the company Sea Containers Ltd. These cars were the first train Venice Simplon-Orient Express that exists today and has been discussed in another entry in this blog.
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